PAGES

Tuesday, May 25, 2010

kenangan buat padi dulu-dulu....

arini aku nak cerito zaman aku budak-budak dulu.kira time tu aku darjah 3 kot.ni cerita pasal aku tangkap ikan kat kampong aku la.rumah aku kat kampung ni dikelilingi baruh padi atau sawah padi la tapi aku panggil glo padi(relung padi).umah aku time tu (umah tok akula) ada baluh padi tepi umah.time tu mesin padi pon xdak lagi.ore ngetam padi pakai sadat cerut iaitu sejenis alat untuk potong padi yang dah masak.lepas cerut kena mukul pulak dalam tong padi.sekalo gak ore muda la mukul pasal cek aku tuo dah.tokcekak dah time tu.aku cerut bulehla skit2 tapi kena marah semace pasal banyak main pade wat kijo.haha.rindu time tu.

dulu mok aku n cek aku wat padi susah,depa ni relung banyak tapi xlarat dah.time tu payah.keta gala pon mahal.hok ada keto galo kg aku tu pok teh wahab nge pak chu meli jah.pah tu ore lain ada la gala pakai kubota tapi kg aku xramai ada rasanyo.che mud hok duk beta jah ada pon rasanyo.tapi seingat aku zaman aku tu kuba ore xbrapa pakai dah.cek aku dulu pon pakai kuba (kerbau)jugak nak bajak sawah ni tapi dah tua xbrapa cekak dah nak gala sdiri.jual kuba bli lembu.pera main2 jah. dulu mok aku tanam padi dia tabur benih dulu wat semai pastu dah cukup matang cabut semai tu cedung la plak.wat dua ore atau upah ore cedung.zaman tu payah.nak make pon payah.tapi xlama pastu ore siam masuk amik upah cedung,sene la skit kijo tapi blanja nye besar la plak.upah dulu 3 uting serial kot.mahal la zaman tu.set siam ni cepat wat kijo,3 ari siapla kalu wat sdiri 2minggu baru siap skalo nyo.ore siam ni dio tido umah kitola,kena pera la dio 2 -3 ari tu sebelum dia g amik upah lain plak pas siap kijo dio.

Tak lama pas tu mesin padi dari kedah masuk,maka senang la kijo skit.Hok handle mesin padi kat kg aku ni namanye dene utih,tapi ore panggil dia utih jah.dio ni gedebe sungguh.Tapi ngan budak-budak baik.Dia ni pakai muto yamaha kechak.Budak-budak pinjam semace wat g beli air ko set drebar mesin.drebar mesin ni slalunye ore kedah,pekat benar la kecek kedahnyo.maka kenal la aku pada loghat kedah zaman tu.

Dulu masa mula mula mesin padi masuk ni,dia akan ketam padi pas tu cuah atas tikar atau apa saja la yang disediakan oleh tuan punya padi.Pas kumpul atas alas tu tuan padi akan jaga padi dio.tapi time tu la ore berebut nak igat belale hok pening duk dalam padi tu hok mana kena mesin ko mesin padi.aku pon xketinggalan jugak la time tu.bawak botol so pakat berebut cari belalang.due mamud,udin n stura adalah saingan aku masa tu,tpaksa la berebut sapa cepatdia banyok haha.set dio 3 beradik,aku sore konpemla banyak dio. Dulu belalang tu sedap gilo......belalang tu kito rendam air panas bue sayap dio pastu goreng kunyit sapa garing pastu simpan dalam tin.sedap pade serunding daging tau.Tringatnyo..sero nak make weh..tapi payahla time zaman lo ni.Tuan padi tadi plak pilihpadi molek amik wat benih untuk musim depan cikit ,buh dale guni pastu simpan dalam baluh taruh wat benih.mok aku tugas dio tampi padi tu time angin ada,buang hampa sebelum buh dale guni.cek aku plak tukang asak bagi padi tu kemas dalam guni baru jimat guni padi tu. Aku zaman budak gak berebut la nak kayu asak tu pasal comel,tajam n cantik pasal duk wat asak padi tu,macam kayu kita pelas ngan kertas pasir.
Pas sudah buh dale guni nati ore akan mari amik padi tadi ngan beng(lori kecik) g jual ke kilang padi belukar atau batu 11. Zaman tu lagu tu la susahnyo wat padi.padi 2kali je staun,tu pun kawe xcreita lagi betapa payahnyo nak jaga padi sebelum besar nak buleh ko kito semua make nasi n besar kawe ni.payah wei,kena baja,kena cabut rumput,kena racun,kena ketik litah,kaki sebaye,gatal macam2 la lagi kepayahan terpaksa kito mok ayah kito dan tok nenek kita lalui untuk besar ko kito.kito kena ingat jerit perih depa ni,susah payah depa ni.Kita jangan lupa pada jasa-jasa tok nenek kita ni.

Untuk balas jasa dema ni,ngaji sungguh,bantu depa bilo dah jadi ore.bui la samah serial pon janji bantu,xleh banyok kito wat cara ckit.hok penting jadi insan berguna.

salam

No comments:

Post a Comment