PAGES

Tuesday, September 14, 2010

Ramadhan Telah Meninggalkan Kita Sekali Lagi





























Salam to all of you..Ramadhan sudah berlalu Syawal kini sudah tiba. Apa yang kita dapat kali ini?Tepuk dada tanya iman! coretan ini bukan nak berkhutbah tapi nak berkongsi tentang hari last Puasa kat kampong. Aku balik kampong pada 28 ramadhan hari tu kami buat jamuan berbuka puasa bersama famili,kumpul ramai-ramai buat makan sikit. famili ayahngah aku,chik aku n famili aku sendiri berkumpul kat umah nenek aku. Juadah macam-macam ada akok ada butir nangka ada kerabu pucuk paku+ kacang bota,kerabu beko,kerabu sarang,ada sayur rebung masak lemak wau best giler) ada gulai daging dan sotong goreng pedas.Best dapat ghethering ramai-ramai gini jarang-jarang. Tahun depan kena buat lagi baru best kalo buleh jadi jadual tetap tiap kali bulan posa lagi best.
Last ramadhan masa yang aku tunggu-tunggu pasal banyak benda yang aku xbalun lagi sempena ramadhan bulan rahmat ni,bulan yang membuka selera dan nafsu kita so ptg tu aku pegi kubang kerian hajat nak ushar bazar ramadhan kat sana nak cari nasi manis nangka dan ketupat sotong,tengah jalan tu jumpe orng jual air tuak dengan harapan menggunung harap air nui pure laa...berbalik cerita pasal nasi manis & ketupat sotong plak , aku dapat ketupat sotong je.RM 10 untuk 4 ekor.Mahal giler dah la kecik ,tapi aku bersyukur dapat jugak aku beli benda tu.aku teringin giler nak makan ketupat sotong ni dari awal ramadhan lagi teringin. Petang tu plak aku bawak bini aku pegi bazar ramadhan kat ketereh beli kerabu sarang,ikan pekasam dan air tebu.

Hari tua aku berbuka dengan air tuak,(my feveret tapi hampeh tawar heber) dan air tebu.Hari tu macam-macam juadah berbuka aku tibai semua yang aku nak ada terhidang depan mata,ada sira pisang ada kerabu sarang,solok lada,somtan,budu petai,ikan tawar ,kerabu perut dan macam-mcamla lagi..

pergh kenyang,syukur nikmat ramadhan beb..macam - macam nikmat ada pada bulan ramadhan ni beb,nikmat beribadat,nikmat makan,nikmat main mercun semua ada beb.. tgk la gambar yang sempat ku snap ngan nokia e71 aku ni.

No comments:

Post a Comment