PAGES

Monday, November 17, 2014

Dari Kuala Lumpur ke Melaka ( Kisah Orang susah tipu orang susah )

Tahun nih dah masuk tahun ke 4 aku ulang alik dari Kl ke Melaka. Dari zaman Pudu hingga hentian sementara kat Bukit Jalil hinggalah sekarang nih kat Terminal Bersepadu Selatan (TBS) milik penuh Maju Holding yang serba canggih dan selesa walaupun mesin bayar parking & tiketnyer masih mundur kerana tak boleh guna duit baru (tapi claim stesen Bas canggih) kat malaysia nih apa pon buleh jadi hehehe...

Dari mula mula kawen hingga sekarang anak dah dua aku masih jadi weekend husband, masih lagi ulang alik hari jumaat petang atau hari sabtu pagi oleh kerana kerja aku banyak terpaksa la potong masa bersama anak isteri huhuhu..datang Balik untuk cari rezeki hari ahad malam atau pagi Isnin ( kompem lewat masuk opis kalau gerak pagi isnin tu..) tapi nak buat macamana dah naik bus,nak naik kereta bahaya lagipun gaji kecik komitmen banyak ( PTPTN tak bayar lagi tuh, konpem blacklist lagi start Januari 2015 nanti) mana cukup nak blanja petrol ( Malaysia nih harga minyaknyer memang tinggi melangit tapi nak buat camana dah korang sokong ) tu tak kira  lagi tol lagi. Kalau naik keter pergi balik tu habis la RM 120 dgn kereta racing aku tuh yang memang suka telan minyak banyak banyak.

Berbalik kepada cerita asal pasal aku dah banyak melalut tadi, nih nak cerita pasal orang susah tipu orang susah. begini ceritanya, sekarang nih bila aku naik bas dah ada peraturan baru oleh syarikat bas dan juga kerajaan melalui agensi yang diwujudkan untuk bagi kerja kat bekas menteri yang takda keja tu..tak payah sebut nama layer,nanti kena saman pulak. Peraturanya adalah melarang Bas berhenti sebelum sampai ke stesen bas. korang bayangkan bas tu lalu depan rumah kau tapi driver tu cakap takleh berhenti walaupun ada bus stop.Tak kenamanyer bangan driver tu???Sebab nak ikut polisi tapi kau menyusahkan rakyat macam aku nih,dah la aku susah minyak mahal, ko nak suruh bini aku start kereta dan menjahanamkan 5 liter petrol untuk amik aku kat stesen bus.Tak ker itu peraturan gila yang kau ikut??? nih la yang dimakan dah la kau susah,kerja driver bas kau susahkan aku pulak yang sedia susah. bertimbangrasala sikit driver bas oiiiiiiiiii..

Tak payahla ko nak tunjuk integriti sanagat, hari-hari kau amik penumpang duit kau kaut masuk dalam poket,tak bagi pon kat tokey kau time nih ko nak tunjuk kuasa dan ikut peraturan pulak.. ko tau tak ko lalu depan rumah aku tapi ko paksa aku pergi lagi 40KM tak ke bangan tuh namanyer.
Mana kerajaan yang suruh rakyat berjimat tapi memaksa rakyat berbelanja lebih dengan peraturan ini,sebelum buat peraturan tolong pakai otak jangan pakai lutut.

Harap semua yang membaca bersabar yer,baca dgn lembut jangan marah marah lauhan rakyat marhaen seperti aku nih...


No comments:

Post a Comment