PAGES

Friday, January 7, 2011

Buah Kerkuk

Salam,

Arini nak cerita pasal buah-buah pelik yang pada zaman sekarang sangat sukar dicari, kalo ada lagi bagitau la aku nak cari kat mana ye.

Orang Kelantan panggil buah kekuk. Di negeri-negeri lain ada yang panggil buak kerekup. Buah ini seakan-akan sama dengan buah ceri atau anggur. Tapi bukan anggur tau ni lagi sedap dan unik dari anggur.


Sekarang ni dah susah nak jumpa dah pokok kekuk ni. Masa kecik-kecik dulu, selalu panjat pokok kekuk ni bila balik dari mengaji Quran atau balik dari lastik burung. Kat kampong aku dekat rumah mok su Mek Jah je ada pokok ni,sekarang da tak da nampak gaya tak merasa la keturunan aku nak makan buah ni.


Yang unik pasal buah ini ialah sebelum makan, kena gentel-gentel dulu sampai lembik. Jangan gentel benda lain dah la ya, ni gentel bagi lembik bukan bagi keras. Hahaha…Kalau tidak gentel, rasa nya kelat dan tak boleh nak makan la pasal kelat sangat. Kalau dah lembik baru lah manis.


Ada orang kata, air rebusan buah kekuk ni boleh mengubati masalah hempedu dan hati. Juga menjadi ubat untuk sakit kepala, mual dan makanan tak hadam. Info ni aku dapat dari orang len pasal dulu aku sendiri pon tak tau.


No comments:

Post a Comment